A HUPIKÉK FALANSZTER ELMÉLETE 01.
Divat manapság úgy górcső alá venni a legkülönfélébb animációs filmeket és sorozatokat, hogy a lehető legnegatívabb képet fessék azokról. Egy héttel ezelőtt a hupikék törpikék társadalmát elemző írással vezettem be azon elméletek sorát, amelyekkel
Peyo és a Hanna-Barbera-páros minden szempontból ártalmatlan, kiszámíthatósága ellenére is közkedvelt rajzfilmklasszikusához közelítettek, ma pedig érdemes megemlítenünk először Gyöngyösi Lillát, aki amellett, hogy meglátása szerint
a törpök meséje elbűvölő, úgy gondolja, hogy
a kis kékségek ugyanakkor "felelőtlen és ügyetlen társaság" is. Történeteik tele vannak ugyan humorral és ártalmatlan, hat éven aluliaknak szánt izgalmakkal, de az már gyermekfejjel is könnyedén megállapítható, hogy ezen izgalmak nagyon sokszor abból adódnak, hogy a törpök
"megsértődnek egymásra, önfejűen elkóborolnak vagy varázslat áldozatául esnek". Ez persze minden ilyen alkalommal nagy lehetőséget ad a gonosz Hókuszpóknak arra, hogy elkapja a három alma magasra nőtt törpicsekeket, akik viszont természetesen előbb vagy utóbb úgyis túljárnak az eszén.
A csúf, kopasz varázsló tehát még a kis ellenségeinél is reménytelenebb esetnek számít, s nevezhetjük akár örök vesztesnek is, de nem hagyható figyelmen kívül az a tény, hogy
sem ő, sem a törpök nem képesek tanulni a saját hibáikból.
Gyöngyösi Lilla elmélkedésénél részletesebb és a törpök társadalompolitikai elemzésénél határozottan szelídebb
a hupikék falanszter elmélete, amelyet egy írásában néhány évvel ezelőtt Lőrincz Éva taglalt, s amely tulajdonképpen helyénvaló meglátásokat közöl. Első gondolata az, hogy ami gyereknek és felnőttnek egyaránt feltűnik a sorozat nézése közben, az nem más, minthogy
a falu egyetlen lakójának sincs valódi neve, csupán funkciója. A nevük jelöli ki valamennyiük szerepét, így első hallásra
nyilvánvalóvá válik például, mivel foglalkozik Kertitörp, Törpingáló vagy Költörp, s hogy mi a legfőbb jellemvonása teszem azt Jajgatörpnek, Gyenginek és Leskének.
A törpkarakterek egytől egyig betöltik a rájuk rótt funkciókat, s e szerepük határozzák meg őket a sorozat minden egyes epizódjában.
Lőrincz Éva "szabványtörpikéknek" nevezi őket, akiket csak az különböztet meg egymástól, hogy
öltözékük kisebb-nagyobb eltéréseket mutat.
Okoska például a szemüvegével az "értelmiségi" a csapatban, aki abszolút elméleti "szaktörpként" nehezen találja a helyét a gyakorlatias törptársadalomban. Hiába van jelen majdnem minden eseménynél, hiába igyekszik betölteni a(z ideiglenes) vezető szerepét,
sokkal nagyobb megbecsülésnek örvend a történésektől gyakran távol maradó Hami, hiszen ő főz egész Aprajafalvára.
"Okoskának semmi haszna, ellenben mindent meg akar magyarázni" - összegzi e gondolatot Lőrincz Éva, majd hozzáteszi, hogy ennek az a
mindig visszatérő eposzi fordulat a következménye, hogy messzire hajítják. A fájdalmas földet érés ellenére a félrecsúszott szemüvege láttán
"olümposzi kacajra fakadhatnak a tévénézők", s ez több száz alkalommal is megesik.
Törpilla a hosszú, szőke hajával, soha le nem cserélt, csak több példányban legyártott fehér ruhácskájával és a sárban, hóban is viselt topánkájával
a nagybetűs NÕ a törpvilágban, s hiába kerül elő az évadok előrehaladtával még két törpnőszemély, mindvégig ő marad az etalon a hímnemű törpök számára.
Lőrincz Éva falanszterelméletének következő pontja az epizódkezdéssel foglalkozik. A szerző kiemeli, hogy bár
a részek nagy hányadának cselekménye azzal indít, hogy valami vagy valaki megzavarja a törpök gondtalan, boldog hétköznapjait, a rendező - vagy mondjuk inkább úgy, rendezők - jóvoltából
"az expozícióban néhány másodpercig láthatjuk, hogyan fest az idilli állapot". Tulajdonképpen mindenki csak fúr és farag, folyamatosan
javítják a Csobilla-folyónál felépített gátjukat vagy hídjukat, Hami süt-főz, Törpilla virágot, Ügyifogyi követ szed, Nótata törpulyázik, Ügyi pedig reparál valamit. Rá kell hát jönnünk, hogy ha nem lépne színre rendszeresen Hókuszpók vagy igazolt hiányzása esetén az ügyeletes bajkeverő,
a vidám kis törpikék élete halálosan unalmas lenne. Gondtalan, gördülékenyen működő társadalmukban nem volna probléma, nem keletkeznének feszültségek, így a szerző elgondolkodik azon, hogy ha a nézőknek módja lenne 22-23 percen keresztül a történésmentes "törphétköznapokat" nézni, nem merülne-e fel bennük az a kérdés, hogy ugyan
mi a manótól boldogok ezek a törpök, s honnan ez a hervadhatatlan mosoly az arcukon. Tulajdonképpen elmélázik azon, hogy
mitől lehet elégedett az életével az, akit egész életére bezártak a szabó, a szakács, a földműves, a morgó, az ügyefogyott vagy mondjuk a "szép, de buta" kategóriájába.
Folyt.köv.



TÖRP-TÁRSADALOMPOLITIKAI ELEMZÉS

Négy évvel ezelőtt nem egy internetes portál adott hírt
Antione Buéno francia politikai elemző
Le petit livre bleu, magyarul
A kis kék könyv címmel megjelent könyvéről, amelyben a szerző
a kék törpök társadalmi berendezkedéséről alkotott nézeteit foglalja össze. Milne Micimackójának pszichiátriai szakvéleménye után tehát
Peyo évtizedek óta közkedvelt kis figuráit is új, ezúttal társadalompoltikai szemszögből cincálják szét, s most érdekességképpen ebből az elemzésből osztok meg veletek néhány szokatlan gondolatot az aktuális epizódok mellett.
A 2011-ben a France 2 közszolgálati televízióban is nyilatkozó Buéno egyszerre
totalitáriusnak, rasszistának, antiszemitának, etnonacionalistának, nácinak és sztálinistának nevezi a hupikék törpikéket, s mindezt megfejeli a nőgyűlölő jelzővel is. Véleménye szerint
a törpök világa egy mindenható és egyedülálló vezető,
Törpapa által irányított kollektivista társadalom, amely nem más, mint "a sztálinizmussal és a nácizmussal átitatott totalitárius utópia archetípusa", s amelynek
tagjai egytől egyig puritánok. Ebben a barát-ellenség párosításra épülő világban a szőke
Törpilla természetesen az árja szépség megtestesítője, ugyanakkor a női elnyomás hosszú ideig egyetlen áldozata, a főellenség,
Hókuszpók pedig a harmincas évek antiszemita karikatúráit idézi hosszú, görbe orrával, kevés fekete hajával, s azzal a ténnyel, hogy a
macskáját az eredeti, francia nyelvű változatban (sőt az amerikaiban is) az Izraelre utaló Azraelnek hívják. A politikai elemző véleménye ugyanis az, hogy a csúf, kopasz Hókuszpók egész egyszerűen a zsidógyűlölő képregényszerző fricskája.
Buéno részletesen taglalja, hogy a náci átnevelőtábornak is beillő Aprajafalva feje,
Törpapa tulajdonképpen egy diktátor, Törperős egy hímsoviniszta férfi, a szemüveget viselő
Okoska pedig Trockijnak feleltethető meg. Felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy
Aprajafalvában nagyon gyakran fordulnak elő a szovjet jelképek, vagyis a sarló és a kalapács.
Kiemeli, hogy a törpöknél a magántulajdon, mint olyan és a pénz nem létezik, de bármikor előkerül bármelyik is, az kizárólag bajhoz vezet.
A politikai elemző határozottan állítja, hogy Peyo
A fekete törpök című képregényalbumában egyértelműen megfogalmazódik a rasszizmus ideológiája, hiszen ebben
elsődlegessé válik a kékbőrűek számára a fajtisztaság, miközben a csúnyaságot jelképező feketéknek nincs semmi keresnivalójuk a faluban. Meglátása szerint egyébként
a törpök a maguk kék arcbőrével egy rasszista, zárt, rendi társadalmat alkotnak, s ezt a helyzetet súlyosbítja az előbb említett fekete törpös történet, amelyben véleménye szerint „a szélsőjobboldal által ünnepelt autarkia eszméje jelenik meg”, s „az önmagára utalt, önmagába zárt, etnonacionalista ideológia kifejeződései lennének így a törpikék”.
A tévésorozat valószínűleg az effajta nézet kialakulását megelőzendő módosította a fekete törpöket lilává.
A könyvből már a megjelenése előtt kiszivárgott fő mondanivaló lényege, hogy Buéno tulajdonképpen
hitlerizmussal vádolja a belga-amerikai rajzfilmsorozatot, amelyben a törpök társadalma "a megvalósult nácizmus", s amely voltaképpen a gyerekek tudatalattijára hatva próbálja meg ma is elfogadhatóvá tenni a náci társadalomszervezési elveket és megerősíteni a nemzetszocialista kliséket.
Buéno kifejti továbbá, hogy
a hupikék törpikék egy zárt társadalomban élnek az erdő mélyén, s csak néha érkezik hozzájuk veszély a külvilágból, legfőképpen persze a gonosz Hókuszpók személyében.
Peyo fia, Thierry Culliford ezzel szemben határozottan azt állítja a
L'Express című francia hetilapnak, hogy apja egyáltalán
nem érzett semmiféle nosztalgiát a német megszállás iránt. Arról nem beszélve, hogy olyannyira hidegen hagyta őt a politika, hogy még a választások előtt is a feleségét kérdezte meg arról, kire érdemes leadnia a szavazatát. Antoine Bunéno válasza erre az, hogy
egy mű nyugodtan hordozhat magában olyan jelentést, amelyet az amúgy jó szándékkal megáldott szerzője egyáltalán nem vall magáénak. Azt azonban még ma sem tudni, hogy a politikai elemzőt
a rajzfilmsorozat betiltásának szándéka vezérelte műve megírásakor
vagy egyszerűen csak a törpök által közvetített társadalomkép veszélyeire akarta felhívni a törprajongó emberek figyelmét.


