Figyelem!
Ha 2013. május 14 és 2015. szeptember 12 között már regisztráltál, kérlek regisztrálj újra!


Ha régebb óta tag vagy, de mégsem tudsz belépni, jelezd nekünk e-mailben vagy Facebookon!

Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése


Még nem regisztráltál? Ne késlekedj, katt az alant lévő gombra!

Kutyák szigete Arcane - League of Legends Maja, a méhecske legújabb kalandjai Az istenek alkonya Rick és Morty A fantasztikus Róka úr Maja, a méhecske legújabb kalandjai Az istenek alkonya Hanma Baki Tomb Raider: Lara Croft legendája

DragonHall TV - Online adás minden nap este 20:00-tól!

Támogatás
Támogass minket!

Online Statisztika
Online vendégek: 44
Online tagok:
CsabikaMc69

Regisztrált tagok: 7298
Legújabb tag: Dave7691

Látogatók ma: 60310
Online látogató: 45
Látogatók a hónapban: 652542
Összes látogatók: 59631720

Reklám

  A HUPIKÉK FALANSZTER ELMÉLETE 02.
Feliratos anime letöltésekLőrincz Éva véleménye szerint az Aprajafalvában tapasztalható, drámamentes mozdulatlanságnak a felmagasztalása hatja át magát a cselekményt is. Úgy fogalmaz, hogy a sorozat, ezzel együtt pedig a hupikék törpikék életében "nincs dráma, csak üzemzavar". Tulajdonképpen a törpök egyetlen feladata és célja az önfenntartáson kívül, hogy elhárítsák a gondtalan társadalmuk működésében előállt hibát és visszaállítsák az eredeti harmóniát. Valójában nincsen sorsuk, nincs fejlődésük, bukásuk vagy felemelkedésük, ebből következően pedig személyiségük sincs. Vannak persze fejezetek, amelyek arról szólnak, hogy egyes törpök megpróbálnak kiemelkedni, de amikor felbukkan a kitörés igénye a magát Királytörppé kinevező Okoskában vagy a fehér egyensapka helyett sárga sityakot viselő Törpojácában, ezt a feszültséget nem e vágyak teljesítésével oldják fel a széria készítői, hanem azok elfojtásával. Törpapa minden ilyen esetben visszavezeti eltévedt báránykáit a nyájhoz, hogy részvégi tanulságként levonhassák a következtetést, mely szerint jobb egyformának lenni. "A törpék az egyenlőség ősi illúziójának élnek, a biztonság ára, mint mindig, itt is a szabadság elvesztése" - vonja le a maga konzekvenciáját Lőrincz Éva is.
A szerzőnő említést tesz a törpifjoncokról is mint a falanszter újabb megidézőiről, de tévesen állítja, hogy "a kistörpék származását homály fedi", mivel nagy valószínűség szerint nem volt szerencséje ahhoz a két ötödik évados fejezethez, amelyből mindez kiderül. Mindenesetre azt hangsúlyozza, hogy a négy gyerek közül egyik sem Törpilla gyermeke, s ezzel dacolnak mindenféle természeti törvényszerűséggel. Megjegyzésként hozzáfűzi, hogy ezek szerint a női szerephez az anyaság nem tartozik hozzá, arról nem is beszélve, hogy a négy kis törpifjonc úgy lakik együtt a számukra épített játszóházban, mint egy intézetben. Magyarán szólva a család fogalma ismeretlen a számukra, de szerencsére a falu minden lakója egyformán szereti és neveli őket, így mindannyian ugyanolyan boldogok, vidámak és elégedettek lehetnek, mint az álomvilágnak beillő kis település valamennyi lakója.
S ha már álomvilágnak neveztük Aprajafalvát, érdemes kitérni arra, hogy tulajdonképpen a pozitív jellegű utópiák jegyét viseli magán a törptársadalom, hiszen az általános létbiztonság mellett jellemző rá az egyformaság szinonímájaként használható egyenlőség, az áttekinthetően sematikus társadalmi struktúra és Forier falansztere - természetesen hupikék színben. Ezért nem tartja véletlennek Lőrincz Éva, hogy a békésen kalapálgató, fúró és faragó hupikék törpikék látványa nagyon sok kelet-európai nézőben a szocialista-realista műremekek emlékét idézi, s kissé túlzóan tart attól, hogy a sorozat ilyen jellege visszaveti a gyerekek fejlődését.
Persze megállapítja azt is, hogy a falanszterek iránt érzett vágyat nem volt képes megsemmisíteni sem a történelmi tapasztalat, sem a sok negatív utópia, ebből következően a legkritikusabb szemléletű néző is nyugalommal és megelégedettséggel képes belefeledkezni a kis törpök törpszolúte semmitmondó életébe. Abba az életbe, amely megszólalásig hasonlít a lágerek világához, végtére is a koncentrációs táborok is ugyanannyira gördülékenyen berendezettek voltak, mint a kis kékek települése. Arról nem beszélve, hogy ott is hasonló módon érvényesült az egyformaság és az egyenlőség elve a szabadság teljes hiányának fejében, s ott sem nevükön nevezték az embereket, hanem csupán csak számmal jelölték őket.
Falanszterelméletének végén Lőrincz Éva a sorozat legfontosabb figurájának, Törpapának a személyét érintve azt taglalja, hogy az állambácsinak is beillő faluvezető lényében - Freud szavaival élve - "a legnagyobb illúzió" jelenik meg, mivel Törpapa egy személyben testesíti meg a törptársadalom valamennyi intézményét. Ez azt jelenti, hogy Aprajafalvában ő maga a törvényhozás, a végrehajtás, az igazságszolgáltatás, a papság, az oktatás és a közigazgatás is. Magyarán szólva a piros ruhás törpvezérben a patriarchális, vagyis "gyámkodó állam" ölt testet. Mindez persze azt jelenti, hogy mivel széles körben érvényesül a törpöknél az egyenlőség, ez megkövetelhette volna akár egy szűk vezető réteg létét is, ám helyette egy teljhatalmú vezetőt kellett kapniuk. Ez felfogható ugyebár a szabadságtól való menekülésként, amelynek egyik iránya "a kollektivizmus és uniformizmus általi biztonság", amely maga a falanszter, a másik pedig az örök infantilizmus, a "majd eldöntik helyettem" állapota.
Mint kifejezetten kisgyerekeknek szánt mesesorozatban, a Hupikék törpikék-ben ez az egész a jó államként felfogható jó atya szemléletében nyilvánul meg. Ha elgondolkozunk azon, mi történne, ha teszem azt, Törpapa meghal vagy nagyon hosszú időre elutazik Aprajafalvából (ahogy az olykor-olykor elő is fordul, még ha csak kis ideig is van távol egyes epizódokban), könnyen ráébredünk, hogy ez a szépen berendezett világ pillanatokon belül összeomlana, megszűnne minden intézménye és kitörne az anarchia. Törpapának a törpvilágban egyedülinek számító jelleme azt vonja maga után - zárja sorait Lőrincz Éva. -, hogy a faluban senkinek sem fordul meg a fejében az, hogy kilépjen a tömegből és egy legyen. Végtére is így maga fölött tudhat egy csalhatatlan védelmezőt, aki bármilyen nagy bajból képes kimenteni a gyámoltalan és döntésképtelen kis törpjeit.


  Hozzászólások
#1Dumet - 2015. 08. 15 11:15:23
A múltkori részben már volt szó részben erről az egyfajta Törpapa nélkül összeomló társadalomról és meg kell mondjam, így az egészbe belegondolva felnőtt fejjel, valóban egész érdekes látni. Tulajdonképpen ha úgy vesszük, ez az egész valóban az utópista szocialista társadalomelmélet mintapéldánya lehetne, mintha csak a Robert Owen vagy Charles Fourier-féle falanszterek valóban működő gépezetek lennének.

Mint ahogy minden történetben, az alkotó valahogyan mindig beleszövi abba a saját elgondolásait, lelki világát, vágyait, vagy épp a társadalmi-politaikai nézeteit. Így végül is érthető, és volt is róla szó, hogy a hidegháború idején alkotó Peyo, aki ráadásul belga, miért is alkotott volna meg egy ilyen utópisztikus kis társadalmat, amit nyilván azért tett, mert úgy gondolta, ez lenne a legmegfelelőbb. Persze akkoriban a marxista-szocialista társadalomberendezkedéssel azonosították ezt, ami érthető is, mert ha belegondolunk, elég ijesztő tud lenni ez az egész.

Akkor ez most egy szocialista tanmese lenne? DDD Ha úgy nézzük, elmehetne annak, kérdés, hogy a gyerek mit szűr le belőle. Mert szerintem nem azt, hogy mindig hallgass Lenin atyánkra DDD hanem, hogy hallgass az idősebbekre. Na de ez már kukacoskodás.
#2chandler81 - 2015. 08. 15 12:36:55
Ennyi elemzés után tehát megegyezhetünk abban, hogy a politikába soha bele nem folyó, azzal nem foglalkozó Peyo tudat alatt építette fel ezt az utópisztikus kis mesevilágot, ezt a törpapatriarchális társadalmat? :-)
Eltűnődhetünk azon, hogy rajta kívül miért csak 99, a falu vezetésére később is alkalmatlan törppel népesítette be Aprajafalvát, s miért nem akad egyetlen utódjelölt sem? Annak idején - mint majd a hatodik szezonban kiderül -, Törpapának is volt egy saját Törpapája a most már Törpszakállnak nevezett vén törp személyében, magyarán szólva Törpszakáll biztos lehetett benne, hogy olyan törpifjoncot nevel, aki később alkalmas lesz a törpség vezetésére. Egy későbbi részben utalnak rá, hogy esetleg Törpicur töltheti be ezt a szerepet több száz év múlva, mivel eleve valami misztikus plusz lengi őt körül, na, de addig Törpapának aktívnak kell lennie, s kinevelnie az öregségig az alsó tagozatos osztályok szellemi szintjén lévő, soha fel nem növő, árulkodó, döntésképtelen, sértődős, labdázós, pancsikáló törpgenerációt? :-)
Ez is lehet kukacoskodás, és az is a véleményem, hogy felesleges ilyen mélységekig belemenni a mese rétegeibe, de felnőttként szerintem is érdekes lehet belegondolni kicsit mélyebben abba, hogy miért ez a felállás Aprajafalvában.
#3izzy - 2015. 08. 15 17:09:22
Ez nagyon érdekes, de ezek a spekulációkról, hogy az író mégis mire gondolt mikor alkotta a törpöket van valami releváns dolog vagy csak elmélet? Mert PL. én csinálok egy amv-t és abba bele lehet magarázni a világ végét el mulást apokalipszist mikor csak jeleneteket vágtam gondolkodásnélkül.
Én mondjuk meg vagyok győződve, hogy mikor rajzolta a törpöket akkor az USB3.0 akarta meg valósítani csak ép rajzfilm lett belőle

  Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

  Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték

Kiemelt híreink


© DragonHall+ v3.0 | 2009-2024
Póvered báj PHP-Fusion


Anime, rajzfilm és sok más mese magyar szinkronnal, felirattal, manga, távol-keleti music video klipek, valamint online TV és player nézhetőség egy helyen!