A 2011-ben a France 2 közszolgálati televízióban is nyilatkozó Buéno egyszerre totalitáriusnak, rasszistának, antiszemitának, etnonacionalistának, nácinak és sztálinistának nevezi a hupikék törpikéket, s mindezt megfejeli a nőgyűlölő jelzővel is. Véleménye szerint a törpök világa egy mindenható és egyedülálló vezető, Törpapa által irányított kollektivista társadalom, amely nem más, mint "a sztálinizmussal és a nácizmussal átitatott totalitárius utópia archetípusa", s amelynek tagjai egytől egyig puritánok. Ebben a barát-ellenség párosításra épülő világban a szőke Törpilla természetesen az árja szépség megtestesítője, ugyanakkor a női elnyomás hosszú ideig egyetlen áldozata, a főellenség, Hókuszpók pedig a harmincas évek antiszemita karikatúráit idézi hosszú, görbe orrával, kevés fekete hajával, s azzal a ténnyel, hogy a macskáját az eredeti, francia nyelvű változatban (sőt az amerikaiban is) az Izraelre utaló Azraelnek hívják. A politikai elemző véleménye ugyanis az, hogy a csúf, kopasz Hókuszpók egész egyszerűen a zsidógyűlölő képregényszerző fricskája.
Buéno részletesen taglalja, hogy a náci átnevelőtábornak is beillő Aprajafalva feje, Törpapa tulajdonképpen egy diktátor, Törperős egy hímsoviniszta férfi, a szemüveget viselő Okoska pedig Trockijnak feleltethető meg. Felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy Aprajafalvában nagyon gyakran fordulnak elő a szovjet jelképek, vagyis a sarló és a kalapács.
Kiemeli, hogy a törpöknél a magántulajdon, mint olyan és a pénz nem létezik, de bármikor előkerül bármelyik is, az kizárólag bajhoz vezet.
A politikai elemző határozottan állítja, hogy Peyo A fekete törpök című képregényalbumában egyértelműen megfogalmazódik a rasszizmus ideológiája, hiszen ebben elsődlegessé válik a kékbőrűek számára a fajtisztaság, miközben a csúnyaságot jelképező feketéknek nincs semmi keresnivalójuk a faluban. Meglátása szerint egyébként a törpök a maguk kék arcbőrével egy rasszista, zárt, rendi társadalmat alkotnak, s ezt a helyzetet súlyosbítja az előbb említett fekete törpös történet, amelyben véleménye szerint „a szélsőjobboldal által ünnepelt autarkia eszméje jelenik meg”, s „az önmagára utalt, önmagába zárt, etnonacionalista ideológia kifejeződései lennének így a törpikék”. A tévésorozat valószínűleg az effajta nézet kialakulását megelőzendő módosította a fekete törpöket lilává.
A könyvből már a megjelenése előtt kiszivárgott fő mondanivaló lényege, hogy Buéno tulajdonképpen hitlerizmussal vádolja a belga-amerikai rajzfilmsorozatot, amelyben a törpök társadalma "a megvalósult nácizmus", s amely voltaképpen a gyerekek tudatalattijára hatva próbálja meg ma is elfogadhatóvá tenni a náci társadalomszervezési elveket és megerősíteni a nemzetszocialista kliséket.
Buéno kifejti továbbá, hogy a hupikék törpikék egy zárt társadalomban élnek az erdő mélyén, s csak néha érkezik hozzájuk veszély a külvilágból, legfőképpen persze a gonosz Hókuszpók személyében. Peyo fia, Thierry Culliford ezzel szemben határozottan azt állítja a L'Express című francia hetilapnak, hogy apja egyáltalán nem érzett semmiféle nosztalgiát a német megszállás iránt. Arról nem beszélve, hogy olyannyira hidegen hagyta őt a politika, hogy még a választások előtt is a feleségét kérdezte meg arról, kire érdemes leadnia a szavazatát. Antoine Bunéno válasza erre az, hogy egy mű nyugodtan hordozhat magában olyan jelentést, amelyet az amúgy jó szándékkal megáldott szerzője egyáltalán nem vall magáénak. Azt azonban még ma sem tudni, hogy a politikai elemzőt a rajzfilmsorozat betiltásának szándéka vezérelte műve megírásakor vagy egyszerűen csak a törpök által közvetített társadalomkép veszélyeire akarta felhívni a törprajongó emberek figyelmét.
Ez a fekete törpös dolog meg lol... Ennyi erővel minden rajzfilmet meg animét betilthatnának, ahogy az sikerült is néha, az ORTT vajon miért nem vette elő annó nálunk? Nem is értem Hisz nálunk bármit be lehet tiltani, ami nem tetszik a királyunknak
Na, érdekes volt megint ilyeneket is megtudni, ez nagyon kész sztori