Figyelem!
Ha 2013. május 14 és 2015. szeptember 12 között már regisztráltál, kérlek regisztrálj újra!


Ha régebb óta tag vagy, de mégsem tudsz belépni, jelezd nekünk e-mailben vagy Facebookon!

Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése


Még nem regisztráltál? Ne késlekedj, katt az alant lévő gombra!

Tsubasa kapitány - Kezdőrúgás Tsubasa kapitány - Kezdőrúgás Tsubasa kapitány - Kezdőrúgás Az Avatár - Korra legendája Az Avatár - Korra legendája Az Avatár - Korra legendája Iron Kid - A legendás ököl Vaiana Vaiana Vaiana

DragonHall Online TV

Kiemelt közleményeink

Online Statisztika
Online vendégek: 13
Online tagok:
Nincsenek online tagok jelen


Regisztrált tagok: 2840
Legújabb tag: Rh1n0p13

Látogatók ma: 6553
Online látogató: 13
Látogatók a hónapban: 337263
Összes látogatók: 16542123

Reklám

  TÖRP-TÁRSADALOMPOLITIKAI ELEMZÉS
Feliratos anime letöltésekNégy évvel ezelõtt nem egy internetes portál adott hírt Antione Buéno francia politikai elemzõ Le petit livre bleu, magyarul A kis kék könyv címmel megjelent könyvérõl, amelyben a szerzõ a kék törpök társadalmi berendezkedésérõl alkotott nézeteit foglalja össze. Milne Micimackójának pszichiátriai szakvéleménye után tehát Peyo évtizedek óta közkedvelt kis figuráit is új, ezúttal társadalompoltikai szemszögbõl cincálják szét, s most érdekességképpen ebbõl az elemzésbõl osztok meg veletek néhány szokatlan gondolatot az aktuális epizódok mellett.
A 2011-ben a France 2 közszolgálati televízióban is nyilatkozó Buéno egyszerre totalitáriusnak, rasszistának, antiszemitának, etnonacionalistának, nácinak és sztálinistának nevezi a hupikék törpikéket, s mindezt megfejeli a nõgyûlölõ jelzõvel is. Véleménye szerint a törpök világa egy mindenható és egyedülálló vezetõ, Törpapa által irányított kollektivista társadalom, amely nem más, mint "a sztálinizmussal és a nácizmussal átitatott totalitárius utópia archetípusa", s amelynek tagjai egytõl egyig puritánok. Ebben a barát-ellenség párosításra épülõ világban a szõke Törpilla természetesen az árja szépség megtestesítõje, ugyanakkor a nõi elnyomás hosszú ideig egyetlen áldozata, a fõellenség, Hókuszpók pedig a harmincas évek antiszemita karikatúráit idézi hosszú, görbe orrával, kevés fekete hajával, s azzal a ténnyel, hogy a macskáját az eredeti, francia nyelvû változatban (sõt az amerikaiban is) az Izraelre utaló Azraelnek hívják. A politikai elemzõ véleménye ugyanis az, hogy a csúf, kopasz Hókuszpók egész egyszerûen a zsidógyûlölõ képregényszerzõ fricskája.
Buéno részletesen taglalja, hogy a náci átnevelõtábornak is beillõ Aprajafalva feje, Törpapa tulajdonképpen egy diktátor, Törperõs egy hímsoviniszta férfi, a szemüveget viselõ Okoska pedig Trockijnak feleltethetõ meg. Felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy Aprajafalvában nagyon gyakran fordulnak elõ a szovjet jelképek, vagyis a sarló és a kalapács.
Kiemeli, hogy a törpöknél a magántulajdon, mint olyan és a pénz nem létezik, de bármikor elõkerül bármelyik is, az kizárólag bajhoz vezet.
A politikai elemzõ határozottan állítja, hogy Peyo A fekete törpök címû képregényalbumában egyértelmûen megfogalmazódik a rasszizmus ideológiája, hiszen ebben elsõdlegessé válik a kékbõrûek számára a fajtisztaság, miközben a csúnyaságot jelképezõ feketéknek nincs semmi keresnivalójuk a faluban. Meglátása szerint egyébként a törpök a maguk kék arcbõrével egy rasszista, zárt, rendi társadalmat alkotnak, s ezt a helyzetet súlyosbítja az elõbb említett fekete törpös történet, amelyben véleménye szerint „a szélsõjobboldal által ünnepelt autarkia eszméje jelenik meg”, s „az önmagára utalt, önmagába zárt, etnonacionalista ideológia kifejezõdései lennének így a törpikék”. A tévésorozat valószínûleg az effajta nézet kialakulását megelõzendõ módosította a fekete törpöket lilává.
A könyvbõl már a megjelenése elõtt kiszivárgott fõ mondanivaló lényege, hogy Buéno tulajdonképpen hitlerizmussal vádolja a belga-amerikai rajzfilmsorozatot, amelyben a törpök társadalma "a megvalósult nácizmus", s amely voltaképpen a gyerekek tudatalattijára hatva próbálja meg ma is elfogadhatóvá tenni a náci társadalomszervezési elveket és megerõsíteni a nemzetszocialista kliséket.
Buéno kifejti továbbá, hogy a hupikék törpikék egy zárt társadalomban élnek az erdõ mélyén, s csak néha érkezik hozzájuk veszély a külvilágból, legfõképpen persze a gonosz Hókuszpók személyében. Peyo fia, Thierry Culliford ezzel szemben határozottan azt állítja a L'Express címû francia hetilapnak, hogy apja egyáltalán nem érzett semmiféle nosztalgiát a német megszállás iránt. Arról nem beszélve, hogy olyannyira hidegen hagyta õt a politika, hogy még a választások elõtt is a feleségét kérdezte meg arról, kire érdemes leadnia a szavazatát. Antoine Bunéno válasza erre az, hogy egy mû nyugodtan hordozhat magában olyan jelentést, amelyet az amúgy jó szándékkal megáldott szerzõje egyáltalán nem vall magáénak. Azt azonban még ma sem tudni, hogy a politikai elemzõt a rajzfilmsorozat betiltásának szándéka vezérelte mûve megírásakor vagy egyszerûen csak a törpök által közvetített társadalomkép veszélyeire akarta felhívni a törprajongó emberek figyelmét.


  Hozzászólások
#1Dumet - 2015. 08. 01 07:51:25
Hát ez röhej... Álmomban sem gondoltam, hogy még egy ilyen sorozatba is belebeszélnek ekkora marhaságokat. Folyton a köcsög politika. Oké, tök jó, Törpapa egy diktátor, ez akkora, hogy ha nagyobb lenne, akkor már bele se férne DDD

Ez a fekete törpös dolog meg lol... DDD Ennyi erõvel minden rajzfilmet meg animét betilthatnának, ahogy az sikerült is néha, az ORTT vajon miért nem vette elõ annó nálunk? Nem is értem DDD Hisz nálunk bármit be lehet tiltani, ami nem tetszik a királyunknak DDD

Na, érdekes volt megint ilyeneket is megtudni, ez nagyon kész sztori DDD
#2chandler81 - 2015. 08. 01 10:56:54
Hát igen, bizonyos emberek õrületes sületlenségeket tudnak összehordani csak azért, hogy beszéljenek róla, hogy témák legyenek egy ideig. Nem is értem, mibõl gondolja ez a híres-neves poltikai szakértõ, hogy bármiféle ideológiák szüremkedhetnek be a gyerekek tudatalattijába egy olyan ártalmatlan animációs sorozatból, amelytõl aztán tényleg távol állnak az elemzésben taglalt eszmék. Számomra az is érthetetlen, hogyan lehet egyszerre sztálinizmussal és nácizmussal vádolni mind a törpöket, mind Peyót, mindenesetre egy ideig azért reméltem, hogy csak afféle poénos írás volt ez Buéno részérõl. Ma már azonban nem vagyok biztos benne, hogy viccként fogható fel ez az elemzés, mivel nagyon is komolynak tûnik a dolog. Így viszont aggodalomra ad okot, hogy a második világháború után 70 évvel is csak arra jó egy ilyen "szakirodalom", hogy ijesztgessék a jó népet a nácizmussal.
#3chandler81 - 2015. 08. 01 12:21:44
Arról nem beszélve, hogy más rajzfilmsorozatok is ilyen jellegû értelmezések/elemzések áldozataivá váltak mostanában. A Tom és Jerry-rõl a törpökhöz hasonlóan szintén megállapították már, hogy rasszista felhangjai vannak legfõképpen annak köszönhetõen, hogy a nem egy epizódban feltûnõ Mammy Two Shoes, magyarul Kétcipõs Asszony, aki ugyebár egy fekete, mellkastól felfelé sohasem mutatott háziasszony, a vádak szerint "túlságosan általánosító" karakter. Ezért fordult elõ számtalan alkalommal, hogy a Kétcipõs Asszonyt vékony, fehér nõre cserélték vagy egyszerûen csak átszinkronizálták. Az Amazon videószolgáltatója ki is írja afféle figyelmeztetõ szövegként a macska-egér harcot bemutató széria epizódjai elõtt, hogy "Az amerikai társadalomban egykor általánosak voltak a faji és etnikai elõítéletek", mivel már évtizedek óta rásütötték William Hanna és Joseph Barbera klasszikus sorozatára, hogy rasszista. Egy brit szociológus, Frank Furedi szerint persze az Amazon lépése álszent döntés, és abszolút félreértelmez egy nagy múltra visszatekintõ rajzfilmsorozatot, egy animációs képzéssel foglalkozó londoni intézmény igazgatója, Brigitta Hosea véleménye viszont az, hogy kifejezetten helyes döntés volt úgymond megfelelõ történelmi kontextusba helyezni a Tom és Jerry-t.
Az sajnos már köztudott, hogy karrierje során a világhírû macska és egér párviadalát több tévécsatorna is cenzúrázta például amikor egy-egy robbantás után fekete arccal mutatták az adott szereplõket vagy mondjuk Tom dohányzós jeleneteinél.

A törpök mellett szintén világhírû francia-belga képregénykarakter, Lucky Luke megteremtõje, Morris ugyan nem a cenzúra áldozatává vált, amikor "leszoktatta" a dohányzásról kedvenc cowboyát, de Tom cigarettaszívós jeleneteinek kivágása kapcsán érdemes megemlíteni, hogy Lucky Luke sem ok nélkül tette le a bagót a '80-as évek közepén. A szájából cigarettát lógató, e cigiket pedig maga tekerõ figurát az Egyesült Államokban is népszerûvé akarták tenni rajzfilmek segítségével, ráadásul ezidõtájt erõsödött fel a dohányzásellenes propaganda, így a népszerû cowboy szájából azóta szalma- vagy fûszál lóg csupán, s ha véletlenül teker is magának egy cigit, azt sohasem szívja el.

A francia-belga cowboy úgymond ártalmatlan "cigarettátlanításanál" sokkal "szemöldökfelhúzósabb húzás" volt egy brit zsidó filmtörténész, nevezett David Jehuda Stern azon kijelentése, mely szerint Tapsi Hapsi egyértelmûen zsidó. Végtére is rendkívül leleményes, talpraesett teremtés annak ellenére, hogy csak egy nyúl, zsidók között él, ráadásul New Yorki-i zsidó dialektusban beszél. Teszem hozzá azért, mert évtizedekig a zsidó Mel Blanc kölcsönözte a hangját. A Maariv címû izraeli lap beszámolója szerint kutatásának eredményét az is alátámasztja, hogy a váratlan helyzetekbõl magát kivágni tudó nyúl roppant szellemesen, rafináltan képes visszavágni azoknak, akik úgymond meg akarják õt semmisíteni. Határozott véleménye szerint már az egészen korai epizódokban is kelet-európai zsidó, illetve ultraortodox jellegzetességgel rendelkezõ gyerekek bukkanak fel Tapsi Hapsi környezetében, ám ami még hajmeresztõbb kijelentés a részérõl, az az, hogy nem véletlenül lett az egyik legismertebb ellenfele Cucu Malac, a judaista vallás tiltott állata. Stern ezen következtetése már csak azért sem állja meg a helyét, mert bár igaz, hogy Tapsi Hapsi rengeteget hadakozik a logopédiai ellátásra szoruló disznóval, valójában kifejezetten jó barátok. A filmtörténész ráadásképpen még abba a semmitmondó ténybe is belekapaszkodik, hogy a világhírû rajzfilmsorozat producere, Leon Schlesinger Mel Blanc-höz hasonlóan maga is zsidó, így szerinte teljesen egyértelmû, hogy Tapsi Hapsi nem csupán jellegzetes zsidó tulajdonságokkal bír, de zsidó körökben is mozog.
#4Dumet - 2015. 08. 01 16:41:15
Igen, ezekrõl már viszont hallottam, ezek viszont mind az amcsiknak a marhasága már, mert ott a mai napig küzdenek ezzel a hú de rasszista mindenki vagy sem gondolattal már alapból a több bõrszínû nép alaphelyzetébõl kiindulva, ami persze azóta már mindenhol megvan. Na most ha konkrétan képesek voltak népek konkrétan fajok címszóval háborúkat kirobbantani, akkor igazából már nem is annyira meglepõ, hogy sokan mindenben csak az ilyen összefüggéseket keresik.

A dohányos dologról most hirtelen a NANA anime jut eszembe, amiben konkrétan minden szereplõ erõsen dohányzik, ami annak köszönhetõ, hogy a mangaka erõs dohányos. Ezt aztán fel is rótták neki még Japánban is, hogy konkrétan népszerûsíteni akarta a dohányzást a mangával, ami tök marhaság, egyszerûen csak magából indult ki. Na... és akkor lehet jönni a Naruto Jetixes cenzúráival, amikor a cigifüstös jeleneteket kitörölték, meg átrajzolták nyalókára... stb. szánalom. Most komolyan, a gyerek biztosan emiatt fog elkezdeni dohányzani meg lõni magát... hagyjuk már. Régi téma ez is, lerágott csont.

A Warner Bros-os hülyeségrõl meg eszembe jutott hirtelen a Disney, aminél meg pont az ellenkezõje volt, mivel hogy Walt Disney állítólag antiszemita volt és ez több régi rajzfilmjébõl is kiderült. Néhány éve leadtak Ausztriában egy ilyen epizódot, aztán az állami tévének kellett bocsánatot kérnie, amiért adásba került. Mi van??? Én nem értem ezt az egészet, mert lehet, hogy valóban volt benne utalás, de miért kell ezt felvenni?

A Family Guy nyíltan csinál mindenbõl és mindenkibõl viccet, ahogy a South Park is, legyen az felekezeti hovatartozás, politikai álláspont vagy épp a bõrszín. És meg is kapják a kritikát de érdekes módon csak az olyan berögzült emberektõl, akik nem tudják elfogadni, hogy nem azzal kéne talán foglalkozni, hogy régen mi volt, meg hogy mi a rasszista, mi a mittudomén mi, hanem inkább építeni kéne a köcsög társadalmat, ami már régen nem a múltban élne, ha az ilyen köcsögök nem emlékeztetnék mindig az embereket arra, hogy mi volt. Én nem mondom persze, hogy nekem személy szerint nincsenek elõítéleteim ilyen vagy olyan téren, sõt, megvan a véleményem. De nem fogok pattogni ezen, vagy belemagyarázni valamibe, mert és akkor mi van? Na, velõs téma ez, meg jó régi is, meg örök vitatéma, pont ez a gond a világgal.

  Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

  Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték



© DragonHall+ v3.0b | 2009-2019
Póvered báj PHP-Fusion


Dizájned báj Dumet