A 2011-ben a France 2 közszolgálati televízióban is nyilatkozó Buéno egyszerre totalitáriusnak, rasszistának, antiszemitának, etnonacionalistának, nácinak és sztálinistának nevezi a hupikék törpikéket, s mindezt megfejeli a nõgyûlölõ jelzõvel is. Véleménye szerint a törpök világa egy mindenható és egyedülálló vezetõ, Törpapa által irányított kollektivista társadalom, amely nem más, mint "a sztálinizmussal és a nácizmussal átitatott totalitárius utópia archetípusa", s amelynek tagjai egytõl egyig puritánok. Ebben a barát-ellenség párosításra épülõ világban a szõke Törpilla természetesen az árja szépség megtestesítõje, ugyanakkor a nõi elnyomás hosszú ideig egyetlen áldozata, a fõellenség, Hókuszpók pedig a harmincas évek antiszemita karikatúráit idézi hosszú, görbe orrával, kevés fekete hajával, s azzal a ténnyel, hogy a macskáját az eredeti, francia nyelvû változatban (sõt az amerikaiban is) az Izraelre utaló Azraelnek hívják. A politikai elemzõ véleménye ugyanis az, hogy a csúf, kopasz Hókuszpók egész egyszerûen a zsidógyûlölõ képregényszerzõ fricskája.
Buéno részletesen taglalja, hogy a náci átnevelõtábornak is beillõ Aprajafalva feje, Törpapa tulajdonképpen egy diktátor, Törperõs egy hímsoviniszta férfi, a szemüveget viselõ Okoska pedig Trockijnak feleltethetõ meg. Felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy Aprajafalvában nagyon gyakran fordulnak elõ a szovjet jelképek, vagyis a sarló és a kalapács.
Kiemeli, hogy a törpöknél a magántulajdon, mint olyan és a pénz nem létezik, de bármikor elõkerül bármelyik is, az kizárólag bajhoz vezet.
A politikai elemzõ határozottan állítja, hogy Peyo A fekete törpök címû képregényalbumában egyértelmûen megfogalmazódik a rasszizmus ideológiája, hiszen ebben elsõdlegessé válik a kékbõrûek számára a fajtisztaság, miközben a csúnyaságot jelképezõ feketéknek nincs semmi keresnivalójuk a faluban. Meglátása szerint egyébként a törpök a maguk kék arcbõrével egy rasszista, zárt, rendi társadalmat alkotnak, s ezt a helyzetet súlyosbítja az elõbb említett fekete törpös történet, amelyben véleménye szerint „a szélsõjobboldal által ünnepelt autarkia eszméje jelenik meg”, s „az önmagára utalt, önmagába zárt, etnonacionalista ideológia kifejezõdései lennének így a törpikék”. A tévésorozat valószínûleg az effajta nézet kialakulását megelõzendõ módosította a fekete törpöket lilává.
A könyvbõl már a megjelenése elõtt kiszivárgott fõ mondanivaló lényege, hogy Buéno tulajdonképpen hitlerizmussal vádolja a belga-amerikai rajzfilmsorozatot, amelyben a törpök társadalma "a megvalósult nácizmus", s amely voltaképpen a gyerekek tudatalattijára hatva próbálja meg ma is elfogadhatóvá tenni a náci társadalomszervezési elveket és megerõsíteni a nemzetszocialista kliséket.
Buéno kifejti továbbá, hogy a hupikék törpikék egy zárt társadalomban élnek az erdõ mélyén, s csak néha érkezik hozzájuk veszély a külvilágból, legfõképpen persze a gonosz Hókuszpók személyében. Peyo fia, Thierry Culliford ezzel szemben határozottan azt állítja a L'Express címû francia hetilapnak, hogy apja egyáltalán nem érzett semmiféle nosztalgiát a német megszállás iránt. Arról nem beszélve, hogy olyannyira hidegen hagyta õt a politika, hogy még a választások elõtt is a feleségét kérdezte meg arról, kire érdemes leadnia a szavazatát. Antoine Bunéno válasza erre az, hogy egy mû nyugodtan hordozhat magában olyan jelentést, amelyet az amúgy jó szándékkal megáldott szerzõje egyáltalán nem vall magáénak. Azt azonban még ma sem tudni, hogy a politikai elemzõt a rajzfilmsorozat betiltásának szándéka vezérelte mûve megírásakor vagy egyszerûen csak a törpök által közvetített társadalomkép veszélyeire akarta felhívni a törprajongó emberek figyelmét.
Ez a fekete törpös dolog meg lol... Ennyi erõvel minden rajzfilmet meg animét betilthatnának, ahogy az sikerült is néha, az ORTT vajon miért nem vette elõ annó nálunk? Nem is értem Hisz nálunk bármit be lehet tiltani, ami nem tetszik a királyunknak
Na, érdekes volt megint ilyeneket is megtudni, ez nagyon kész sztori